Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

INTO passion | Październik 16, 2024

Scroll to top

Top

No Comments

Bo prawdziwy luksus to…

Bo prawdziwy luksus to…
Paulina Grabara

Katarzyna Żechowicz, właścicielka Shop My Mood, opowiada nam, co już wkrótce będzie przedmiotem największego pożądania.

 

Z wykształcenia jest magistrem mody. Katarzyna Żechowicz ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Bolońskim we Włoszech, gdzie, jak tłumaczy, temat mody traktowany jest tak samo jak sztuki, czy historii. Studia o modzie to kulturoznawcze poznawanie zjawiska, które towarzyszy człowiekowi od zawsze. Odkrywa się jego historię i związki z innymi dziedzinami, takimi jak fotografia, design, literatura, dziennikarstwo czy socjologia.

Swoją pracę magisterską poświęciła wzajemnym relacjom między mediami a modą, przeprowadzając wywiady z trzema włoskimi autorytetami z branży. Jednym z nich był Francesco Morace – założyciel pierwszej w Europie instytucji zajmującej się przewidywaniem trendów. I to właśnie ta rozmowa zainspirowała ją do założenia własnej działalności – Shop My Mood – za pomocą której chce przekazać w Polsce komunikat uzyskany od socjologa.

Co właściwie powiedział jej Francesco Morace? Że moda na znane logo wypisane na piersi jest już daleko za nami, a prawdziwym luksusem przyszłości będzie…nowoczesne rękodzieło! Nie chodzi tu jednak o lniane, oversize’owe ubrania, hippisowskie korale czy bransoletki z rzemyków, z którymi często pojęcie rękodzieła błędnie kojarzymy. Odrodził się natomiast walor przypisywany produktom „handmade”, takim które powstały w małych pracowniach, za których projektem i wykonaniem stoi konkretna osoba o identyfikowalnej tożsamości. Postać rzemieślnika wysuwa się tu na pierwszy plan i wygrywa z dyrektorem kreatywnym, managerem czy prezesem wielkiej korporacji.

Już wkrótce luksusem nie będzie posiadanie torebki Prada czy Louis Vuitton, ponieważ taką może mieć każdy, kto tylko dysponuje pieniędzmi. Prawdziwym luksusem będzie posiadanie produktu niszowego, wyszukanego, innego niż wszystkie, unikatowego. Takiego, który swoją cenę manifestować będzie za pomocą rzucającej się w oczy jakości i oryginalności, a nie za pomocą widocznego logo. W krajach o długiej tradycji mody, takich jak Włochy czy Francja, ostentacyjne pokazywanie zamożności poprzez produkty łatwo rozpoznawalne jest już passé. W Polsce dopiero przeżywamy fascynację markami „fast-fashion”, chociaż już widać pierwsze oznaki zwrotu ku rękodziełu, na przykład targi młodych projektantów, slow fashion.

W jaki sposób przewiduje się tego typu trendy? Future Concept Lab, bo tak nazywa się instytucja założona przez Francesco Morace, zatrudnia kilkudziesięciu filologów i socjologów, którzy „rozrzuceni” w różnych zakątkach świata, badają zachowania poszczególnych grup społecznych: co robią w wolnym czasie, gdzie jedzą, jak się ubierają, jakie wydarzenia kulturalne organizują, w którym kierunku zmierzają ich zainteresowania. Wszystkie te obserwacje podsumowane są wielkim raportem, który później stanowi źródło wiedzy dla firm z branży mody, gastronomii, designu i innych. Najważniejsze jest to, że analiza Future Concept Lab to nie wnioski wyssana z palca, ale badania naukowe z prawdziwego zdarzenia. Wśród klientów instytucji są takie marki jak United Colors of Benetton, BMW, Calzedonia, Max Mara, IKEA, Nike, L’Oreal czy Nivea.

A zatem uzyskując od samego Francesco Morace potwierdzoną badaniami opinię, Katarzyna Żechowicz nie mogła oprzeć się, by z niej nie skorzystać. Tak powstał Shop My Mood – sklep internetowy, gdzie skupione są rzemieślnicze marki ubrań, torebek, biżuterii, kosmetyków, a nawet rzeczy dla domu. Wszystko obowiązkowo „handmade in Italy”, ale znaleźć tu można również produkty z innych krajów Europy Południowej, na przykład Portugalii, czy Wysp Kanaryjskich.

Oprócz produktów, na stronie Shop My Mood www.shopmymood.com znajdują się również kulturoznawcze artykuły o modzie autorstwa samej właścicielki, a także jej subiektywne opinie na temat wydarzeń z branży (dział „In My Opinion”).

 

 

Co powoduje, że produkt wykonany przez rzemieślnika jest unikalny?  

Produkty pochodzące z włoskich manufaktur, czyli takie, które proponuję w Shop My Mood są unikatowe, ponieważ wykonane przez rzemieślnika o konkretnej tożsamości. Za daną torebką czy ubraniem stoi osoba z imienia i nazwiska, która posiada swoją historię i umiejętności przekazane jej z pokolenia na pokolenie. Jako, że każdą rzecz z Shop My Mood wykonuje człowiek, a nie maszyna, nigdy nie są one jednakowe i to jest w nich najpiękniejsze. Poza tym produkcje rzemieślnicze, siłą rzeczy, zawsze są ograniczone, czego nie można powiedzieć o firmowych torebkach Prady czy LV. Najważniejszym wyznacznikiem luksusu jest jego trudna dostępność dla odbiorcy. Produkt może być trudno dostępny ze względu na dwie cechy: cenę i ograniczoną ilość miejsc, gdzie może być nabyty. Outlety, wyprzedażowe sklepy internetowe, punkty sprzedaży na lotniskach czy w kasynach, groupony, okazje, pakiety, rabaty – to wszystko zachęca dziś konsumenta do zakupu luksusu w przystępnej cenie i „od ręki”. Ale jest to jedynie pozorny luksus, skoro staje się dostępny dla masy. Dla porównania, torebkę Tina z Toskanii można kupić jedynie w niewielkim butiku we Florencji i w moim sklepie Shop My Mood. Nigdzie indziej. Poza tym, większość sztuk wykonywanych jest na specjalne zamówienie klienta, a więc już bardziej indywidualnie i unikalnie się nie da!

 

Czy włoska tradycja w rękodziele ma sobie równe? Jakie inne kraje mogą się pochwalić świetnymi rzemieślnikami?

Włochy mogą pochwalić się olbrzymią tradycją rękodzielniczą. Lokalne manufaktury istniały tu od zawsze i to one przez lata pracowały na światową sławę określenia „Made in Italy”. Ręczne wykonywanie produktów do dziś jest tu pielęgnowane i doceniane nie tylko przez samych Włochów, ale również miliony turystów, którzy co roku odwiedzają Półwysep Apeniński. Tradycja manufaktury obecna jest również w innych krajach, dobrych rzemieślników znajdziemy na przykład w Hiszpanii czy Portugalii, ale Włosi zawsze będą pierwsi na podium.

 

Czy metka „Made in Italy“ tak jak kiedyś świadczy o jakości towaru?

Niestety określenie „Made in Italy” często używane jest niezgodnie z prawdą, dlatego wiele osób straciło zaufanie do produktów opisanych w ten sposób. Niektórzy doczepiają etykietkę „Made in Italy” do torebek w 99% wyprodukowanych w Chinach, a jedynie metkowanych we Włoszech. Niestety torebki te nie mają nic wspólnego z europejską tradycją rękodzielniczą, a tym bardziej włoską jakością. Ja wyszukuję produkty w 100% Made in Italy, co oznacza, że wykonane są we Włoszech, przez Włochów i co również bardzo istotne – z włoskich materiałów. Na tym bazuje idea Shop My Mood i zamierzam wiernie się tego trzymać.

 

Rękodzieło ma większą szansę cieszyć się powodzeniem wśród Polek czy Polaków?

Zarówno Panie, jak i Panowie lubią dobrą jakość. Mam jednak wrażenie, że to kobiety częściej „rozdrabniają się“ na kilka tańszych rzeczy, zamiast skupić się na jednej, ale ładniejszej i trwalszej. Sieciówki kuszą nas szybkimi i beztroskimi zakupami, ale potem bardzo często żałujemy wydanych w ten sposób pieniędzy. Kolejny ciuch bez duszy i charakteru kończy na dnie szafy lub szybko ląduje w śmietniku.

 

Jakich Pani rzemieślników ceni najbardziej na świecie?

Włoskich oczywiście.

 

 

agate-necklace-maiden-art

Maiden-Art to ekskluzywny i wyjątkowy brand biżuterii z Włoch. Cechy charakterystyczne to silny wpływ londyńskiego stylu rock and roll oraz niepowtarzalny glamour Made In Italy.

 

 

1-Immaginety-600x600

„Tina to moja babcia. Podróż mojego życia, wyjątkowe doświadczenie tego, co mnie otacza. Otwierając szafę pamięci, w starych rodzinnych zdjęciach odnalazłam szyk, zdeterminowaną i trzeźwą elegancję, szyk kobiecości” – Ilaria Macchi – projektantka i właścicielka marki Tina Bags.

 

luxury-box-rosso-di-cipro

Anna Paghera dorastała w rodzinie “green” w pełnym tego słowa znaczeniu. Pięć pokoleń poświęcających się naturze, nazwisko, które w antycznym lokalnym języku oznacza “las jodłowy”. Dziedziczka “zielonych” korzeni i wrodzone poczucie piękna, harmonii i dyscypliny architektonicznej, tworzą habitat stylu, który łączy w sobie naturalność i wrażliwość estetyczną, nowoczesność i klasykę.

 

22-Clock25-BlackWood2-600x600

Sabrina Fossi Design to nowy i świeży brand produkujący 100% włoskie, ręcznie robione przedmioty. Ich celem jest zastosowanie w każdym produkcie najlepszych umiejętności włoskiego rzemiosła, oferując konsumentom najwyższą jakość wykonania.

 

 

image007

 

image006

 

image009

 

image001

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Submit a Comment