Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

INTO passion | Grudzień 2, 2016

Scroll to top

Top

No Comments

Jak przygotować się do sezonu, czyli INTOpassion na narty

Jak przygotować się do sezonu, czyli INTOpassion na narty
intopassion

Nareszcie przyszła oczekiwana zima. Za oknem biało i mroźno. Najwyższy czas aby rozpocząć sezon narciarski. INTOpassion razem ze SnowShow przygotował kilka informacji jak się najlepiej przygotować, aby wyjazd na nart sprawił jak najwięcej przyjemności.

 

Zacznijmy od początku, czyli od przygotowań do wyjazdu na narty. Kiedy najlepiej je zacząć? Wystarczy kilka miesięcy przed wyjazdem czy cały rok należy dbać o formę?

Ze względu na bardzo korzystny wpływ aktywności fizycznej na stan zdrowia warto ćwiczyć przez cały rok. Jednak regularny trening ma również bezpośredni wpływ na lepszą formę w sezonie narciarskim. Niestety brak czasu oraz motywacji w ciągu roku sprawiają, że zazwyczaj przypominamy sobie o przygotowaniach do sezonu tuz przed wyjazdem. Optymalny czas jaki trzeba poświęcić na prawidłowe przygotowanie całego organizmu to ok. 3 miesiące.  Ostateczne last minute przygotowania naszych narządów ruchu do wzmożonego wysiłku to min. miesiąc przed planowanym wyjazdem w góry.

 Na jakie ćwiczenia warto zwracać uwagę na co dzień, a jakie przed samym wyjazdem?

Trening codzienny oraz ukierunkowany pod aktywność narciarską można podzielić na trzy główne dziedziny: poprawienie wydolności fizycznej (ćwiczenia aerobowe takie jak bieganie, pływanie itp.), zwiększenie siły mięśni kończyn górnych i dolnych ( ćwiczenia na siłowni lub za pomocą własnego ciała), wzmocnienie ścięgien, wiązadeł oraz mięśni głębokich ( ćwiczenia propriocepcji ). Wszystkie te ćwiczenia tworzą spójną całość, która stanowi o poprawie naszej formy narciarskiej. Jednak przed samym wyjazdem warto skupić się na wysiłku, który swoją charakterystyką jest najbliższy jeździe na nartach: biegi interwałowe, przysiady, wykroki, wskoki i zeskoki ze schodów, „krzesełko” pod ścianą. Oczywiście nigdy nie zapominamy o rozciąganiu.

Jeżeli, ktoś nigdy nie jeździł i zdecydował się na wyjazd w ostatniej chwili, jak się przygotować? Jakieś narciarskie last minute?

Przykładowy trening na ostatnią chwilę to połączenie wymienionych wyżej dziedzin podczas jednej sesji treningowej: bieganie lub jazda na rowerze przeplatane stacjami na których wykonujemy serie przysiadów, wyskoków, wypadów oraz pompek. Cały trening kończymy strechingiem.

Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu sprzetu narciarskiego?

Przede wszystkim należy kierować się wskazaniami producenta co do poziomu zaawansowania i stylu jazdy na stoku. Nie radze dobierać sprzętu powyżej swoich możliwości, ponieważ może nam to skutecznie zepsuć przyjemność z jazdy, a czasem nawet bywa niebezpieczne. Początkujący powinni wybierać sprzęt dedykowany właśnie dla osób stawiających pierwsze kroki na nartach. W miarę upływu czasu spędzonego na stoku ich wiedza i umiejętności będą się powiększały, co pozwoli im na prawidłowy dobór sprzętu dostosowanego do indywidualnych preferencji.

Jakie są najlepsze sposoby na rozgrzewkę na stoku? A może nie jest ona potrzebna?

Dzięki prawidłowej rozgrzewce będziemy mogli czerpać dużo większą przyjemność z jazdy, a przede wszystkim nie będziemy sprawiać zagrożenia dla siebie i dla innych narciarzy. Rozgrzewka jest obowiązkiem każdej osoby zaczynającej dzień na stoku! Na początku należy troszkę przyśpieszyć pracę serca i pobudzić układ krwionośny wykonując pajacyki, trucht w miejscu lub wyskoki. Następnie należy rozciągnąć i dogrzać główne stawy i mięśnie zaangażowane podczas jazdy na nartach. Prawidłowa rozgrzewka zajmie nam min 10 min, lecz może zaoszczędzić nieprzyjemnej wizyty w szpitalu.

Instruktor SnowShow Marek Zynk

FacebookTwitterPinterest

Submit a Comment