Komunikacja w gastronomii
Dziś nie tylko w gastronomii najważniejsza jest KOMUNIKACJA! Ludzie mają z tym problem nawet w życiu prywatnym. Jesteśmy zasypywani ogromem informacji, w ciągu kilku minut napływa ich tyle, że nie pamiętasz, co dostałeś przed 3 minutami (tak działają między innymi social media czyli nasza działka).
Tekst: Agnieszka Borek i Marta Panfil, założycielki agencji Fika
FB intopassion, IG into_passion, stań się częścią STYLISH PAPER i intopassion – wesprzyj projekt na patronite.pl/intopassion i otrzymaj nowy, letni numer STYLISH PAPER.
I to niestety się nie zmieni – jedyne, co możemy zrobić w aspekcie biznesowym, to wyjść temu naprzeciw. Próbować to uporządkować – znaleźć pomysł. Nadeszły czasy, kiedy mamy problem z wzajemną komunikacją.
W naszej pracy spotykamy się w większości z tym, że nasz Klient (Partner Biznesowy) ma wspaniały produkt, ale jest źle komunikowany albo w ogóle nikt o nim nie wie – czyli brak jest komunikacji. Jest wiele dobrych i bardzo dobrych miejsc (restauracji), które są w niewłaściwy sposób komunikowane – wtedy wkraczamy my i albo zajmujemy się wymyśleniem, stworzeniem strategii komunikacji albo ,,szlifujemy’’ to, co już jest – a jest dobre. To wbrew pozorom wcale nie jest takie łatwe – bo pamiętajmy, że każde miejsce wymaga indywidualnego podejścia i zbadania sytuacji obecnej (aby zdiagnozować problem, który przekłada się na komunikację z Gośćmi).
Przygotowanie się do właściwej dla danego miejsca komunikacji to praca polegająca np. na określeniu i zdefiniowaniu określonych grup docelowych (co nie jest takie proste). Każde miejsce, każdy produkt ma inne grupy docelowe – w jakimś zakresie mogą się one zazębiać, lecz zawsze wymagają analizy i dopasowania do produktu. Grupa docelowa to odbiorcy usług – zapominamy o nich w komunikacji mówiąc ,,produkt’’ jest dla wszystkich – czyli (według mnie) dla nikogo. Czy samochód marki ekskluzywnej w swojej kampanii komunikacyjnej adresowany jest do wszystkich? Nie.
Może być i oczywiście jest adresowany do grup ,,aspirujących’’ czyli tych, które o nim marzą, ale przede wszystkich jest adresowany do grup ściśle określonych (pod kątem zarobków, zainteresowań, innych zakupów, członków rodziny etc.) i tak samo powinno być wszędzie – także w gastronomii. To jest podstawą komunikacji – dopiero jak mamy bazę (grupy), wtedy układamy plany dotarcia/język komunikacji/reklamy oraz posty w social mediach czy publikacje. O tym trzeba i należy pamiętać, aby skutecznie przeprowadzić akcje marketingowe i ich komunikację. To samo dotyczy osób i brandingu personalnego – komunikacja jest dźwignią sukcesu w dzisiejszym zalewie informacji, a grupy docelowe są adresatami naszych usług.
5 porad komunikacji w social mediach:
1. Zaplanuj, co chcesz komunikować: nie wrzucaj na siłę coś tam na fejsa. Spisz sobie kilka najważniejszych rzeczy, które wyróżnią Cię od konkurencji i z czym chcesz, żeby potencjalni klienci Cię kojarzyli i skup się na komunikacji tych kilku rzeczy.
2. Zadbaj o formę: mamy ułamek sekundy, żeby zjednać sobie ludzi obrazem. Zadbajmy, żeby to zdjęcie, film czy relacja na stories było ciekawe i estetyczne, najlepiej zrobione przez fotografa z dobrym okiem.
3. Zorientuj się w formatach: algorytmu Facebooka czy Instagrama nie da się oszukać, ale możesz wykorzystać niektóre kruczki, by sobie pomóc. Większość treści social media oglądamy na telefonach. Zdjęcia pionowe na Facebooku zajmują wtedy cały ekran urządzenia i łatwiej będzie Ci zwrócić na siebie uwagę. Instagram lubi kwadraty w feedzie, ale zdjęcia i filmy pionowe na stories.
4. Przeznacz budżet: niestety era, gdy Facebook był darmowy, minęła. Założenie i prowadzenie konta nic nas nie kosztuje, ale by działania te przynosiły jakiekolwiek wymierne korzyści dla twojego biznesu, nieuchronna jest inwestycja w formaty reklamowe.
5. Wyróżnij się albo zgiń: niezależnie od branży, w której działasz, kluczowe jest znalezienie swojego własnego stylu komunikacji, po którym Twoi klienci będą mogli Cię rozpoznać. Możesz mieć swój styl zdjęć, grafik, zabawne anegdoty, nietypowe powiedzonka czy filmy – ważne, by były łatwe do zapamiętania i odróżniające się od konkurencji.
Fika zajmuje się głównie komunikacją i marketingiem dla gastronomii, od września natomiast zaczyna nowy dział: Personal Branding.
Submit a Comment