Lalka Barbie na przestrzeni lat
- Paulina Kliś
- On lutego 13, 2016
Lalka Barbie to nie tylko ulubiona zabawka prawie każdej dziewczynki, ale też ikona kultury masowej. Kiedy 9 marca 1959 roku na nowojorskich targach zabawek po raz pierwszy pokazano światu lalkę Barbie, nikt nie spodziewał się, że stanie się ona najsłynniejszą i najlepiej sprzedającą się zabawką na świecie…
W 1958 roku Ruth Handler (założycielka firmy Mattel Creations, produkującej lalki Barbie) w swojej podróży po Szwajcarii kupiła swojej małej córeczce – Barbarze niemiecką lalkę Lilli. Wkrótce wraz ze swoim mężem Elliottem decydują się wykupić prawa do lalki przeznaczonej dla dorosłych i otworzyć swoją własną linię produkcji. Na cześć swojej córki nazywają lalkę: Barbara Millicent Roberts.
Początkowo lalka kosztuje jedynie 3 dolary i nie zyskuje dużej sympatii. Wszystko zmienia się, kiedy przed Świętami Bożego Narodzenia 1959 roku w telewizji ukazuje się jej reklama – świat szaluje na jej punkcie… Przez te wszystkie lata popularność lalki wciąż rośnie. Pojawiają się projektanci tacy jak Calvin Klein, Cartier, Gucci, Galliano, Dolce&Gabbana, Gianni Versace , którzy decydują się zaprojektować specjalnie dla niej ubrania. W 2001 roku pojawia się pierwszy film animowany z lalką Barbie w roli głównej – „Barbie w dziadku do orzechów”. Jego ogromny sukces skutkuje powstaniem 30 kolejnych.
Aby sprostać oczekiwaniom klientów, na przestrzeni lat lalka przechodzi spore zmiany. Pojawiają się Barbie z ciemną karnacją lub ze skośnymi oczami. Jednak cały czas wyglądają one dosyć podobnie. Wszystkie mają długie nogi, nieproporcjonalnie wąską talię i sięgające do pasa bujne włosy… Aż do 2016 roku…
1 marca 2016 roku do sklepów stacjonarnych wchodzi nowa odsłona lalki Barbie. Tym razem pojawi się Barbie o drobnej budowie, z krągłościami, a także bardzo wysoka. Lalka będzie miała również więcej kolorów skóry i różne fryzury. Firma Mattel tym sposobem chce dać jasne przesłanie swoim małym klientkom, aby kochać siebie, takim jakim się jest i nie dążyć do z góry narzuconych ideałów.
Tym, którzy nie chcą czekać do marca, polecamy zakupy przez oficjalną stronę firmy Mattel. Przedpremierowo można tam zakupić nowe lalki Barbie w cenie 9,99 $.
shop.mattel.com
Submit a Comment