Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

INTO passion | Grudzień 9, 2016

Scroll to top

Top

No Comments

Wegetariańska dawka szczęścia

Wegetariańska dawka szczęścia
Paulina Grabara

Kiedy myślę Pokrzywnik 11 wciąż czuję smak wegetariańskiego pasztetu i świetnie przyrządzonych dojrzałych warzyw z Pokrzywnikowego ogrodu. Czuję zapach wydobywający się z kuchni. Widzę uśmiechnięte twarze szczęśliwych właścicieli – Anetki i Stefana i dochodzę do wniosku, że to mieszanka pasji, pracy, którą kochają i wegetariańskiej diety tworzy tak radosną i spokojną aurę wokół nich.

 

 

To w Pokrzywniku 11 odkryłam, że wegetariańskie dania nie tylko smakują nieziemsko dobrze, ale także wyglądają jak najpiękniejszy krajobraz. Na talerzu dostajemy to, co najlepsze i polskie, to, co zdrowe i to, co zostało przygotowane z pasją.

 

W „Pokrzywniku 11” Goście jedzą wegetariańskie, sezonowe, zdrowe posiłki. Większość produktów pochodzi z ogrodu otaczającego Pokrzywnik 11, z lasu oraz od zaprzyjaźnionych rolników i producentów żywności. „Kaszę mamy z „Kaszarni Kamienne”, jajka od sąsiadów, sery od znajomych, którzy hodują owce i specjalną mleczną odmianę krów” – opowiada Anetka. I kontynuje: „Warzywa i owoce mamy od najwspanialszych sióstr Dysiówien, które specjalnie dla nas uprawiają w takich ilościach, aby wystarczyły na zimę i wiosnę. A smak … pochodzi z rodzinnego domu, od mamy Grażynki.”

 

Jaka jest kuchnia wegetariańska, co by podano na uroczystej kolacji w Pokrzywniku 11, a także czy dieta wegetariańska jest odpowiednia dla dzieci – o tym rozmawiamy ze współwłaścicielką Pokrzywnik 11 – Anetką.

 

Jakie są kluczowe produkty, które podczas zimy stanowią podstawę diety wegetariańskiej?

Nasza kuchnia bazuje na produktach sezonowych. Zimą wykorzystujemy to, co zgromadzimy latem i jesienią. Dużo kasz, fasoli i innych warzyw strączkowych. Kiszone warzywa: ogórki, kapusta są częstym dodatkiem do obiadu. Desery rozgrzewające, ciasta z orzechami i cynamonem. Zimą nasza kuchnia jest po prostu rozgrzewająca.

 

Jak wygląda wykwintna uczta w wegetariańskiej odsłonie?  Jakie danie byście zaproponowali?

Hmmm … zimą byłby to krem z pieczonych buraków z mlekiem kokosowym, pasztet orzechowy ze śliwkowym sosem, pieczone warzywa korzeniowe z ziołami i oliwą, sałatka z burakami i ciecierzycą, a na deser pieczone jabłka z orzechami.

 

Zbliżają się Święta – czy klasyczne przepisy wigilijne podlegają u Was modyfikacji?

Jeśli to możliwe to nie, staram się odtworzyć smaki z mojego rodzinnego domu, klasyczne, proste, a zarazem wyjątkowe. Robię kilka nowych potraw, których nie wyniosłam z domu, ale wprowadziłam do świątecznego menu w Pokrzywniku np. carpaccio z buraka z orzechami

 

3 zasady kuchni wegetariańskiej

– sezonowość

– dobra jakość produktów

– różnorodność

 

Co można uznać za bazę – główny składnik – kuchni wegetariańskiej

Trudne pytanie, ale myślę, że warzywa korzeniowe: marchew, pietruszka, seler. Są bazą niemal wszystkich zup, pasztetów, często past, gołąbków, kotletów.

 

Jak byś w skrócie opisała 4 pory roku w sezonowych produktach, które dominują w danym okresie w kuchni wegetariańskiej?

Wiosna: nowalijki, czosnek niedźwiedzi, szparagi

Lato: sałaty i zioła, owoce jagodowe: maliny, jagody, jeżyny, pomidory i ogórki, bób

Jesień: dynia, grzyby, warzywa kapustne, jesienne owoce: śliwki, gruszki, jabłka

Zima: kasze, fasole, orzechy i pestki, kiszone i marynowane warzywa

 

Czy Twoim zdaniem stosując dietę wegetariańska możemy dostarczyć organizmowi wszystkie niezbędne składniki

Tak, ale trzeba odżywiać się umiejętnie. Dieta wegetariańska jest to bezmięsny sposób odżywiania oparty w dużej mierze na produktach pochodzenia roślinnego takich jak: owoce, warzywa, zboża, nasiona, orzechy czy grzyby oraz na produktach pochodzenia zwierzęcego tj. nabiał, jajka. Wszystko to odpowiednio zbilansowane, dopasowane do wieku człowieka oraz strefy klimatycznej w jakiej żyje dostarczy organizmowi niezbędne składniki odżywcze.

W pewnym okresie życia, jak przy każdej niewłaściwie skomponowanej diecie, również przy wegetariańskiej, mogą wystąpić niedobory, najczęściej witaminy B12, D, żelaza czy cynku. Tych niedoborów można łatwo uniknąć modyfikując odpowiednio swoją dietę poprzez włączenie do posiłków produktów wegetariańskich bogatszych w te witaminy i minerały.

 

3 najczęstsze mity dotyczące kuchni wegetariańskiej

– kuchnia wegetariańska dostarcza zbyt mało białka oraz witamin i składników mineralnych

– u dzieci nie powinno stosować się diety wegetariańskiej

– kuchnia wegetariańska jest bardziej pracochłonna

 

Czy składniki potrzebne do przyrządzenia posiłku wegatariańskiego są droższe?

W kuchni wegetariańskiej bardzo ważna jest jakość produktów. Warzywa, owoce, mąki i kasze, jajka muszą pochodzić ze sprawdzonego źródła, to często podnosi cenę posiłków. Szczęśliwie mamy swój warzywnik oraz wspaniałych dostawców, którzy uprawiają doskonałe warzywa, kiszą kapustę, pieką chleby czy hodują kury a ceny często ustalają z nami, stałymi klientami.

 

Czy kuchnia wegetariańska jest odpowiednia dla najmłodszych?

Tak, kuchnia wegetariańska – jeśli jest dobrze zbilansowana – zapewnia odpowiednią ilość naturalnych witamin i mikroelementów i odpowiednia jest dla człowieka w każdym wieku. Jeśli dodatkowo jest dopasowana do miejsca, w którym żyjemy, czyli strefy klimatycznej, wówczas jest zdrowa dla każdego.

 

Czytaj: Uwielbiamy naszą robotę czyli właściciele agroturystyki Pokrzywnik11 o swojej pracy

 

 

 

 

 

 

 

FacebookTwitterPinterest

Submit a Comment