Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

INTO passion | Grudzień 8, 2016

Scroll to top

Top

No Comments

Streetwear – moda zakorzeniona w kulturze życia

Streetwear – moda zakorzeniona w kulturze życia
Paulina Grabara

„Streetwear to nie tylko bluzy, t-shirty, czapki… To przede wszystkim buty – sneakersy, których kolekcjonerzy mają dziesiątki unikatowych modeli” – mówi nam Michał Panków, właściciel concept storu Sky is the Limit i skystore.com.pl.

 

Streetwear to charakterystyczny styl mody ulicznej. Zakorzeniony w surfowej i skatowej kulturze Zachodniego Wybrzeża USA (jego początki to przełom lat 7o-tych i 80-tych), obecnie zawiera elementy mody hip hopowej, japońskiej mody ulicznej, a także Haute Couture. Streetwear wciąż się zmienia i ewoluuje, przez co jest trudny do zdefiniowania.

Moda streetwearowa rozpoczęła się w momencie, gdy jeden z projektantów desek surfowych, ten sam znak rozpoznawalny co na deskach, zaczął sprzedawać nadrukowany na T-shirtach.

Pierwsze marki streetwearowe inspirowały się estetyką punka, new wave, heavy metalu, a następnie kultur hip hopowych.

 

 

 

Na temat streatwearu rozmawiamy z Michałem, właścicielem concept storu Sky is the Limit.

 

 

Czy istnieje polska ikona streetwearu?

Ciężko w tym momencie wskazać „ikonę streetwear-u” w Polsce… to wg mnie zbyt duże słowo. Natomiast streetwear w Polsce cały czas się rozwija, jest coraz więcej osób interesujących się modą „uliczną”, nie bojących się eksperymentować i wyrażać siebie poprzez swoje stylizacje. Mógłbym wskazać kilka osób, których styl zdecydowanie się wyróżnia na polskim „podwórku streetwearowym”. Są to między innymi model @DannyGoneWild, stylistka magazynu Elle Ewelina Gralak @ewelinagralak, bloggerka Laura Matuszczyk – Horkruks @horkruks, czy założycielka i właścicielka brandu – MISBHV – Natalia Maczek @natalia_misbhv.

 

 

Śledzisz blogi streatwearowe?

Blogi i tumblr, które obserwuje i do których wracam są prowadzone przez bloggera i grafika – Mago Dovjenko @iammago, , Kosta Williamsa @kosta_williams z Niemiec oraz braci Joachim @loicjoachim, @swannjoachim i bloggera @alkarus z Francji.

 

 

Które marki Twoim zdaniem najlepiej odzwierciedlają styl polskiej ulicy?

Jeżeli chodzi o marki streetwearowe, które coraz bardziej są widoczne na polskich ulicach, są to na pewno  kultowe, amerykańskie brandy takie jak: Supreme czy Stussy, Carthartt. Od kilku lat również prężnie rozwijają się polskie marki: Hazel, Admirable, MISBHV, UEG, Turbokolor czy Hermetic Square.

 

 

Masz kilka lat doświadczenia w sprzedaży mody streetwearowej – jaki element garderoby sprzedaje się najlepiej?

Streetwear to nie tylko bluzy, t-shirty, czapki, które są oczywiście flagowymi i najlepiej sprzedającymi się produktami praktycznie wszystkich marek. Streetwear to również, a może przede wszytkim buty – sneakersy. Ich kolekcjonerzy  – sneakerheadz’i potrafią wydawać krocie na tę część garderoby, oraz często w swoich kolekcjach mogą pochwalić się dziesiątkami unikatowych modeli butów. Przykladowa cena butów z kolaboracji Adidasa z Yohji Yamamoto to ok. 300-400 Euro.

 

 

Czy moda streetstyle’owa lepiej sprzedaje się w internecie czy w sklepie stacjonarnym?

Nie da się ukryć, że Internet jest potęgą. Zdecydowana większość rzeczy sprzedaje się online. Boli mnie to, że niewiele marek decyduje się na otworzenie swoich sklepów stacjonarnych, ale wiem, że wiążą się z tym spore koszty: wynajem lokalu, opłaty czy zatrudnienia pracowników etc.

 

 

W których miastach moda uliczna jest najbardziej inspirująca?

Przede wszystkim Londyn, Paryż, Berlin, Tokio, Nowy Jork.

 

 

Czy moda streetstylowa wciąż się w Polsce rozwija? Jakie są widoczne trendy w tym sezonie?

Oczywiście moda streetwearowa cały czas ewoluuje i rozwija się. W szafie osób interesujących się streetwearem w tym sezonie powinien znaleźć się kapelusz bądź bucket hat, długi, minimalistyczny płaszcz, nieśmiertelny MA-1 bomber jacket, denimowa kurtka (najlepiej ze zindywidualizowanymi naszywkami i printami), klasyczny t-shirt koloru pastelowego bądź khaki, joggery – materiałowe spodnie ze zwężanymi nogawkami oraz sneakersy np. Nike Flyknit Oreo 2.0 czy buty brandu Filling Pieces.

Odkąd streetwear stał się światowym trendem na wybiegach mody granice między streetwearem a high fashion zacierają się.

 

 

Facebook: https://www.facebook.com/SkyStoreLublin
Instagram: @skystorelublin

 

Czytaj też wywiad z szefem działu Elle na temat warszawskiego streetstyle’u:

http://intopassion.pl/stylishpaper-warszawski-street-style/

 

 

 

FacebookTwitterPinterest

Submit a Comment