Pasję do motocykli wyssałem z mlekiem mojej Mamy- Krzysztof „Rzepa“ Rzepecki
Moim pierwszym motocyklem była stara WSK, na której moja Mama w młodości odwiedziła prawie każdy zakątek Polski, a jej motocyklowych opowieści słuchałem na dobranoc. I tak każdego dnia marzyłem o chwili, kiedy sam poczuję wreszcie wiatr we włosach i wolność jaką daje jazda motocyklem. Z biegiem czasu przyszedł czas na Yamahę Virago 1100, która towarzyszyła mi przez kilka lat, aby w końcu spełnić moje marzenie i stać się szczęśliwym posiadaczem Harleya Davidsona, który jest ze mną do dzisiaj.
Motocyklem przejechałem ponad 200 tysięcy kilometrów przez różne kraje i kontynenty – od Azji po Amerykę i słynną Route 66. Dzięki temu mogłem poznać zasady i kulturę jazdy w innych państwach, a także różnorakie zwyczaje tam panujące.
Po powrocie z jednej z takich wypraw, w mojej głowie zrodził się pomysł, aby na naszym „podwórku“ zaszczepić kilka rozwiązań napotkanych w innych państwach, a przede wszystkim zmienić negatywny wizerunek motocyklistów. Tak też w 2010 roku powstała Fundacja Jednym Śladem, której głównym celem stało się bezpieczeństwo motocyklistów oraz innych użytkowników dróg. Początki, jak zawsze, nie były łatwe, ale wiedziałem, że cel, jaki sobie wyznaczyłem wymaga wysiłku, zaangażowania i wielu godzin pracy. Zaczynaliśmy w 5 osób. Teraz po 4 latach działalności jest nas już 13 – aktywnie działających wolontariuszy.
Na początku naszej działalności skupiliśmy się na szkoleniach z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Wszystko po to, aby podnieść wiedzę i świadomość ludzi oraz pokazać im, jak ważna jest umiejętność udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. W przeciągu dwóch pierwszych lat udało nam się przeszkolić ponad 100 osób, nie licząc ogromnej rzeszy uczestników biorących udział w organizowanych przez nas piknikach rodzinnych, podczas których szkoliliśmy chętnych z elementarnych zasad pierwszej pomocy, a także organizowaliśmy pokazy ratownicze.
Od samego początku naszej działalności duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo i dlatego tak gorliwie zachęcamy do używania odzieży odblaskowej w trakcie poruszania się po drogach o każdej porze dnia i nocy. Odpowiednie ubranie to jeden z ważniejszych czynników, który zapewnia bezpieczeństwo motocykliście. Często spotykamy się z reakcją kierowców jednośladów, że jazda w odblaskach nie jest zgodna z ich stylem życia. Jednak my – jako Fundacja Jednym Śladem – namawiamy, promujemy i apelujemy o przewartościowanie swojego podejścia do życia i postawienia na pierwszym miejscu ochrony zdrowia i życia, a dopiero na drugim – wyglądu.
W tym celu stworzyliśmy spot promujący jazdę w odblaskach oraz zorganizowaliśmy dwa happeningi motocyklowe pod nazwą „Świeć Przykładem Nocą”. Podczas imprezy w 2013 roku „zgasiliśmy” Most Świętokrzyski, również w tym samym roku – Most Poniatowskiego. Co wbrew pozorom nie jest takie proste. Ale nam się udało, bo wierzymy, że takie działania mają sens. Robimy to, by uzmysłowić motocyklistom oraz innym niechronionym użytkownikom dróg, jak istotne na drodze jest patrzenie, widzenie oraz pozwolić, żeby dostrzegli nas inni.
https://www.youtube.com/watch?v=IzFbyv9cjNU
W tym roku, w ramach kampanii „Załóż odblask” rozpoczęliśmy współpracę z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie, i zostaliśmy Partnerem stworzonej przez nich kampanii.
http://moto2014.pl/portfolio/zaloz-odblask/
Skupiając się na bezpieczeństwie uczestników ruchu drogowego stworzyliśmy także spot „Twój telefon może zabić”. Jak wiemy dziś bez telefonu komórkowego nie potrafimy żyć, nie wyobrażamy sobie bez niego pracy ani nawet wyjścia z domu. Niewątpliwie telefon jest doskonałym narzędziem dzisiejszych czasów, ale ten właśnie ukochany gadżet, często bywa sprawcą nieszczęść niejednego z nas. Używany w czasie prowadzenia pojazdu, niejednokrotnie doprowadza do najgorszego – śmierci kogoś nam bliskiego. Spot zadedykowaliśmy każdemu, kto będąc za kierownicą pojazdu, korzysta z telefonu.
https://www.youtube.com/watch?v=Z0sfZT7oyZ8
W działalności Fundacji nie skupiamy się jedynie na bezpieczeństwie, ale również zabiegamy o zmianę wizerunku kierowców jednośladów. Wydaje mi się, że w pewnym stopniu udało nam się już to osiągnąć poprzez realizację dwóch kampanii: „Ja Motocyklista” oraz „Motocykliści są wśród nas”.
Głównym celem akcji „Ja Motocyklista” była zmiana stereotypowego, negatywnego postrzegania motocyklistów oraz pokazanie, że są to zwykli ludzie, jakich spotykamy na co dzień. Zależało nam na uświadomieniu zagrożenia, jakie niesie ze sobą obecny sposób postrzegania motocyklistów. Przez zestawienie dwóch zdjęć: w pełnym stroju motocyklowym oraz normalnym, codziennym ubraniu, chcieliśmy w prosty, a zarazem wymowny sposób pokazać, że postać kryjąca się pod kombinezonem i kaskiem nie musi być młodą, szaloną i nieodpowiedzialną osobą. Wykonaliśmy fotografie ponad 300 motocyklistów z różnych kręgów zawodowych, w tym osoby znane z mediów. Zwieńczeniem kampanii była wystawa zorganizowana zarówno w Warszawie (na Krakowskim Przedmieściu oraz w centrum handlowym Blue City), jak i w różnych miastach Polski ( m.in. we Wrocławiu,Rzeszowie, Łodzi).
Kampania społeczna „Motocykliści są wśród nas” miała na celu przełamanie dotychczasowych schematów myślenia o motocyklistach, a w konsekwencji zwiększenie ich bezpieczeństwa na drogach. Umieszczone na fotografiach sylwetki osób – w kaskach motocyklowych – w ich codziennych środowiskach pracy, zwracały uwagę na fakt zaufania, jakim poza ulicą obdarzamy ludzi jeżdżących na motocyklach. Stomatolog, lekarz, ksiądz, przedszkolanka – to tylko niektóre z osób, które można było zobaczyć na plakatach kampanii. Byli to autentyczni przedstawiciele tych zawodów, którzy dodatkowo pasjonują się motocyklami i w wolnych chwilach uwielbiają przejażdżki na swoich jednośladach. Przez tę akcję chcieliśmy przycznić się do zwiększenia wzajemnego szacunku użytkowników ruchu drogowego i redukcji agresywnych zachowań wobec nas – motocyklistów.
Chodzi o to, abyśmy wszyscy zachowywali się wobec siebie na drodze bardziej ludzko, otwarcie, z sympatią i wzajemnym szacunkiem, a nie kierowali się negatywnymi stereotypami.
https://www.youtube.com/watch?v=KhoM9yJqgUc
Razem z innymi organizacjami motocykowymi współorganizowaliśmy również kilka innych cyklicznych akcji, takich jak Motomikołajki czy też Motoserce.
„Motomikołajki“ to akcja prowadzona specjalnie z myślą o dzieciach z publicznych i rodzinnych domów dziecka. Raz w roku – 6 grudnia,tłum Mikołajów na motocyklach, przemierza w długiej kolumnie ulice Warszawy, by sprawić radość najmłodszym. Motomikołaje odwiedzają dzieci, wręczają upominki i słodycze oraz spędzają z nimi czas na zabawie.
https://www.youtube.com/watch?v=CcpjvDu6Pqk
„Motoserce“ to cykliczna ogólnopolska akcja zbiórki krwi. Jej głównym celem jest zwrócenie uwagi na problem braku krwi w polskich szpitalach oraz bankach krwi.
W przeciągu 6 lat trwania akcji udało się zebrać ponad 17 000 litrów krwi.
https://www.youtube.com/watch?v=kiR5BPqricw
„Wioząc życie“ to nasz najnowszy projekt. Jego główną ideą jest najszybsze dotarcie Ratowników – Wolontariuszy, poruszających się motocyklem-ambulansem, do osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Motocykl wykorzystywany jako narzędzie ratunkowe, daje możliwość dotarcia do osób potrzebujących w tempie znacznie szybszym niż ma to miejsce w przypadku ambulansów samochodowych. Ponadto motoambulans doskonale sprawdza się na zakorkowanych ulicach oraz wszędzie tam, gdzie przejazd większymi pojazdami jest utrudniony i wydłużony w czasie. W sytuacjach zagrożenia zdrowia
i życia, najczęściej o powodzeniu akcji decydują minuty. Szanse na przeżycie poszkodowanego wzrastają znacznie, jeżeli udzielona zostanie pomoc medyczna zanim do miejsca zdarzenia dotrze załoga samochodowego ambulansu.
Wygrana w konkursie pozwoli nam na zbudowanie kolejnego motoambulansu, który będzie wiózł zycie i nadzieję wszystkim potrzebującym oraz pozwoli na kontynuację propagowania bezpieczeństwa na drogach.
Jeśli masz swoją pasję, chcesz się nią podzielić ze światem, znaleźć w gronie pozytywnie zakręconych i utalentowanych osób, zgłoś się do nas na www.itsyourlife.pl
Relacje ze spotkań z półfinalistami kampanii znajdziesz w cyklu Łowca Pasji w Pytaniu na Śniadanie lub na http://pytanienasniadanie.tvp.pl/16246909/lowca-pasji
Udział w konkursie jest bardzo prosty!
I etap: Należy wgrać film lub zdjęcie,
II etap: Następnie należy dodać krótki opis: jaką mam pasję, jak towarzyszy mi w życiu – dajemy pełną dowolność. Ważne, aby ta opowieść była ciekawa i pokazywała Ciebie jako prawdziwego pasjonata danego hobby.
III etap: Nie wolno zapomnieć o pozostawieniu danych kontaktowych (mail, nr telefonu), aby Łowca Pasji, mógł Cię odnaleźć!
Więcej informacji na www.itsyourlife.pl
Na uczestników konkursu czeka wiele atrakcyjnych nagród (m.in. słuchawki, tablety i smartfony Kruger&Matz), w tym nagroda główna: sfinansowanie realizacji pasji zwycięzców.
Zobaczcie innych półfinalistów:
Zawsze miałem dużo szczęścia, ale starałem się temu szczęściu również pomóc
Niezwykła pasja Damiana Mayera
ŁUKASZ STACHOWSKI – PÓŁFINALISTA KAMPANII IT’S YOUR LIFE JUST TAKE IT
TOMASZ FERDEK – półfinalista kampanii IT’S YOUR LIFE JUST TAKE IT.
Submit a Comment